Liczenie kalorii – czy to ma sens?

9570539 - cup of coffee and the blueberry muffin with calories count labels

Otrzymujemy zapytania odnośnie kaloryczności naszych słodkości, chciałbym wytłumaczyć dlaczego nie prowadzimy takich wyliczeń. Osobiście jestem przeciwniczką liczenia kalorii, w poniższym wpisie postaram się wyjaśnić moje stanowisko w tej sprawie. Nadmienię także, że zgodnie z założeniem, wychodząc naprzeciw Waszym oczekiwaniom
w razie potrzeby jesteśmy w stanie przygotować dla Was potrzebne zestawienie.

Zdaję sobie sprawę, że wielu z Was nie przekonam, pomimo tego zachęcam do przyjrzenia się temu tematowi z nieco innej strony. A oto fakty:

  • Nie jest możliwe dokładne wyliczenie ilości kalorii

Badania pokazały, że wyliczenia dietetyków w oparciu o oficjalne dane żywieniowe nie pokrywają się z analizą tych samych pokarmów w laboratorium, różnica stosunków węglowodanów wynosiła 44%, białka 50%, a tłuszczów 60%. Konkluzją badania było to, że żaden proces nie jest w stanie pokazać, co jest dokładnie zawarte w żywności.
Ponadto w niektórych produktach (np. pomidory, ziemniaki oraz owoce i warzywa) zmienia się wartość odżywcza wraz z porami roku, sposobem przygotowania, przechowywania oraz ze względu na zróżnicowany klimat, glebę i warunki geograficzne.

  • Ilość kalorii wykorzystana przez organizm jest inna u różnych osób

Poszczególne osoby różnią się między sobą pod względem przemiany materii. I tak osoby, które mają szybkie tempo przemiany materii w przypadku nadmiernego spożywania kalorii zamieniają niewykorzystane kalorie w ciepło i stają się bardziej „energiczne”, podczas gdy osoby z wolną przemianą materii przybierają na wadze. Tak więc zużywanie kalorii jest różne dla poszczególnych osób.

  • Przeciętna osoba z nadwagą zjada podobną ilość kalorii jak osoba szczupła

Potwierdzają to liczne badania. Poza tym, gdyby nadmierne spożycie kalorii zawsze doprowadzałoby do przybierania na wadze to nikt praktycznie nie byłby szczupły. Zgodnie z tą teorią wystarczyłoby dodatkowe 50 kcal (jedna linijka czekolady) dziennie przez 10 lat, aby przytyć 25 kg. A jaka byłaby waga po 60 latach?

  • Zużycie kalorii jest uzależnione od sprawności układu trawiennego

Sprawny układ trawienny potrafi zużyć większą ilość kalorii, z kolei jeśli układ trawienny jest słaby to większość kalorii nie zostaje zużyta, a to oznacza że duża część pokarmów nie zostaje strawiona i zalega w jelitach. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest to, że potrzeby energetyczne organizmu nie zostają zaspokojone. Ponadto wpływa to na obniżenie tempa przemiany materii oraz pogorszenie krążenia, co prowadzi do kumulacji toksycznych odpadów nadmiernie obciążających organy i tkanki w organizmie. Do tego dochodzi do zablokowania układu limfatycznego, który przechowuje zbyt duże ilości limfy – stąd opuchlizna, która współwystępuje wraz z przyrostem masy ciała.

  • Istnieje różnica pomiędzy kaloriami pochodzącymi z różnych źródeł

Weźmy dla przykładu 200 kalorii pochodzące z sałatki warzywnej bogatej w wartości odżywcze i błonnik, a tą samą ilość kalorii zawartą w białej bułce pszennej, która jest uboga odżywczo i trudna do strawienia. Innym przykład: ze 120 kcal glukozy tylko 1/2 kcal zostanie zamieniona w tłuszcz, natomiast ze 120 kcal fruktozy, które zjemy, aż 40 kcal (80 razy więcej) zostanie zamieniona w szkodliwy dla zdrowia tłuszcz.

  • Stosowanie niskokalorycznych diet przyczynia się do efektu jo-jo

Dlaczego tak się dzieje? Otóż w przypadku kiedy nasz organizm dostaje mniej kalorii i składników odżywczych przechodzi na tryb „oszczędzania” i usiłuje zgromadzić jak najwięcej składników dostarczanych z pożywienia. I kiedy wracamy do normalnego odżywiania z większą ilością kalorii to organizm raz przestawiony na „oszczędzanie” wciąż robi to samo, stąd pojawiają się nadliczbowe kilogramy.

Zatem możesz zapomnieć o liczeniu kalorii. Owszem należy się bać kalorii, ale tylko tych pochodzących z przetworzonych, ubogich odżywczo pokarmów, które oprócz kalorii i licznych toksyn nie dostarczają nic wartościowego Twojemu organizmowi.

Jeżeli komuś zależy aby utrzymać szczupłą sylwetkę ciała lub schudnąć powinien bardziej zwrócić swoją uwagę na INDEKS GLIKEMICZNY (IG), który jest bardziej wiarygodną miarą niż kalorie. Dlaczego?

  • Nadmiar glukozy we krwi odpowiada za tycie

Wysoki poziom glukozy we krwi przyczynia się do tego, że trzustka zaczyna produkować większe ilości insuliny (jej zadaniem jest przyswajanie glukozy i obniżenie jej poziomu we krwi, ale też sprzyja magazynowaniu tłuszczu). Ponadto wysoki poziom insuliny i obniżenie poziomu cukru powoduje pojawienie się uczucia głodu i zaczyna się podjadanie. Jakby tego było mało to dodatkowo wahania insuliny same w sobie przyczyniają się do odkłania tłuszczu w organizmie. Na wzrost poziomu glukozy odpowiedzialne są głownie produkty węglowodanowe, szczególnie te przetworzone.

  • Indeks glikemiczny pozwala zmierzyć wpływ danego produktu na poziom glukozy w organizmie

Wskazuje on na stężenie glukozy we krwi po spożyciu danego produktu; tym, co w ten sposób mierzone, jest zdolność każdego węglowodanu do podwyższania poziomu glukozy we krwi. Im wyższy jest indeks glikemiczny tym większy poziom cukru we krwi po spożyciu danego produktu. Produkty o niskim IG są trawione znacznie wolniej, dzięki czemu dłużej nie odczuwamy głodu, i to one powinny stanowić podstawę naszej diety. Poza tym utrzymanie niskiego poziomu insuliny zapobiega gromadzeniu się tłuszczu i ułatwia przetwarzanie jego zapasów na energię, a także skutecznie obniżyć masę ciała.

Produkty, których IG jest mniejszy niż 50, określa się jako produkty o małym IGnajlepiej uczynić je podstawą codziennego jadłospisu.

Te o IG między 55–70 to produkty o średnim indeksie glikemicznym – można je jeść od czasu do czasu.

Jeśli natomiast IG jest większy niż 70, produkt zaliczany jest do grupy o dużym IG – taką żywność możemy wybierać tylko sporadycznie.

Na koniec mam dla Was dobrą wiadomość, nasze słodkości mają specjalnie dla Was wyliczone indeksy glikemiczne i zaliczają się one do produktówo niskim indeksie glikemicznym, czyli poniżej 50!!!

Tak więc jedźcie słodko i pozostańcie fit. I tak dla przykładu:
IG 42 – AppleNut
IG 21 – RawCocoRas
IG 42 – CocoNutCherry
IG 38 – CocoBanana
IG 45 – OrkiszNut