Cała prawda o cukrze

zabójczy-cukier

Wiele razy przymierzałam się do napisania tego wpisu, ale często towarzyszyły mi obawy czy zdołam uporządkować ogrom informacji na temat tak kontrowersyjnego tematu, jakim ostatnio stał się CUKIER. Wiem, że nie  zdołam opisać wszystkiego, ale postaram się zawrzeć najważniejsze fakty oraz oprzeć się na wiarygodnych źródłach. Na pewno cukier będzie częstym, choć niemiłym gościem na naszym blogu

Na początek statystyki

W ciągu ostatnich 30 lat podwoiła się liczba osób otyłych, jest ich obecnie 600 milionów. Liczba zachorowań na cukrzycę potroiła się, na świecie jest obecnie 347 milionów cukrzyków. Jeszcze kilka lat temu trudno było znaleźć kilkumiesięczne niemowlęta z cukrzycą, dziś jest to już norma. Diagnozuje się cukrzycę typu II u dzieci poniżej 10-go roku życia i choroby serca u nastolatków! To nowość w historii.

Jednocześnie dzienne, światowe spożycie cukru wzrosło od ostatnich 30 lat o 46%.

Mówi się tu o cukrze spożywanym w nadmiarze. Czym jest zatem umiarkowanie? Jak podaje Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne to spożywanie od 6 do 9 dodanych łyżeczek cukru dziennie. Według Światowej Organizacji Zdrowia to do 12 dodanych łyżeczek cukru dziennie. Europa konsumuje 17 dodanych łyżeczek cukru dziennie, Ameryka 19,5 dodanej łyżeczki dziennie. Dzieci i nastolatki spożywają średnio od 30 do 41 łyżeczek cukru dziennie.

Dr. med. John Yudkin, fizjolog z Uniwersytetu Londyńskiego mówi, że jeszcze 200-300 lat temu średnie spożycie cukru wynosiło 1800 gramów rocznie i byłby szczęśliwy gdyby ludzie utrzymali te statystyki, niestety zjadają znacznie więcej bo aż 45 kilogramów rocznie.

Zmiany w ilości spożycia oczyszczonego cukru

5 kg rocznie w 1820 roku/na osobę

70 kg rocznie w 2000 roku/na osobę

Czym jest cukier?

Cukier składa się z dwóch cząsteczek, glukozy i fruktozy, które są odmienne, zatem ciało inaczej je metabolizuje. Glukoza to źródło energii, może być metabolizowana w każdym narządzie, nawet w mózgu. Natomiast fruktoza metabolizowana jest niemal wyłącznie w wątrobie. Pijąc słodzony napój lub jedząc słodycze zalewamy wątrobę fruktozą. Skutek? Wątroba zostaje przeciążona i zamienia cukier w tłuszcz. Ta wymuszona przemiana zwiększa ryzyko otłuszczenia wątroby, cukrzycy i choroby serca.

Co mówią naukowcy na temat cukru

Według najnowszych badań cukier w dużych dawkach jest toksyczny. Doktor Robert H. Lustig Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco, pediatra, endokrynolog,  specjalista w leczeniu otyłości dziecięcej mówi, że cukier u ludzi otyłych wywołuje: problemy metaboliczne, nadciśnienie, cukrzycę, choroby serca, raka i demencję. 1/3 Amerykanów cierpi na bezalkoholowe stłuszczeniowe zapalenie wątroby, które opisano dopiero w latach 80-tych. Jest to największa epidemia w historii. Jak sam mówi nie jest on wrogiem cukru lecz żywności przetworzonej. Doktor Lustig wygłosił wykład na temat cukru, w którym powiedział, że nikt nie daje dzieciom piwa, ale bez zastanowienia daje się dzieciom coca-colę (w 2l napoju występuje 212g cukru)

W organizmie człowieka nie ma organu, który nie byłby dotknięty szkodliwym działaniem cukru. Jest on substancją niszczącą i uzależniającą tak samo jak narkotyk, gdyż na mózg człowieka cukier działa podobnie jak kokaina czy heroina. To zdanie wielu naukowców.

Innym naukowcem, który ma również dość śmiałe wypowiedzi na temat szkodliwości cukru jest doktor Richard Johnson, nefrolog z Uniwersytetu Kolorado w Denver, powiedział tak:
 "Za każdym razem, gdy poznaję jakąś chorobę i szukam jej pierwotnej przyczyny, trafiam na cukier".  Daje do myślenia prawda?

Pionierzy psychiatrii ortomolekularnej zauważają związek pomiędzy nadmiernym spożyciem cukru a objawami chorób psychicznych.  Są wśród nich naukowcy i lekarze:  dr Abram Hoffer, dr Allan Cott, dr Allan Cherkin, a także podwójny noblista dr. Linus Pauling. Potwierdzają, że zaburzenia emocjonalne są jedynie pierwszym symptomem niezdolności ludzkiego systemu do poradzenia sobie ze stresem spowodowanym uzależnieniem od cukru. W swojej pracy pt. "Psychiatria ortomolekularna” Pauling pisze tak: "Funkcjonowanie mózgu i systemu nerwowego, bardziej niż innych narządów i tkanek jest uzależnione od wskaźnika zachodzących reakcji chemicznych. Uważam, że choroby psychiczne w większości są spowodowane typową reakcją z powodu genetycznej konstrukcji i diety oraz nieprawidłowego stężenia istotnych substancji".

Przeciwnicy, twierdzą, że to nieszkodliwe źródło kalorii i energii. Andy Briscoe przedstawiciel Stowarzyszenia Producentów Cukru mówi, że cukier jest ważnym elementem zrównoważonej diety i zdrowego trybu życia, byleby tylko nie przesadzać. To naturalny produkt, tylko 15 kalorii i jeśli zjemy więcej niż spalimy to wówczas przytyjemy. Tak więc osoby z nadwagą są same sobie winne. Doktor Lustig sprzeciwia się temu podając dane, które mówią, że niektóre kalorie powodują częściej choroby niż inne ponieważ są inaczej metabolizowane przez organizm.

Gdzie kryje się cukier?

Cukier spożywany w postaci białych kryształków stanowi niewielki procent. Dużo więcej spożywamy go w przetworzonej żywności i napojach Aż 74% produktów pakowanych ma dodany cukier. Jest dodawany do przetworzonej żywności aby poprawić jej walory smakowe. Ponadto jest bardzo tanim surowcem, stąd uwielbiany przez przemysł spożywczy. Dodawany jest także do wędlin, konserw, ketchupów, majonezów, musztard i sosów, pieczywa, suplementów diety, lekarstw, gotowych sałatek i dań oraz słonych przekąsek.

Cukier znajdujemy na etykietach produktów pod wieloma nazwami, obecnie ma już 56 nazw!!! Niektóre z nich to sacharoza, cukier kryształ, trzcinowy, buraczany, syrop kukurydziany, agawa, syrop klonowy, skoncentrowany sok owocowy. Branża żywnościowa bez trudu ukrywa fakt, że dodaje cukier do każdego produktu. A to jeden i ten sam cukier. Każda jego postać ma tyle samo kalorii w kilogramie.

Co się dzieje po spożyciu cukru w organizmie?

Cukier natychmiast po spożyciu jest absorbowany do krwioobiegu, powodując wzrost poziomu cukru we krwi. Aby przywrócić równowagę trzustka wydziela insulinę, zaś nadnercza wydzielają adrenalinę, aby usunąć go z krwioobiegu, wtedy poziom adrenaliny może wzrosnąć czterokrotnie, wywołując reakcję stresową. Później zaś poziom cukru we krwi spada poniżej normy. Często następstwem tego są stany depresyjne, letarg lub rozdrażnienie. Gdy taki stan trwa długo może spowodować zaburzenie poziomu cukru we krwi, takie jak hipoglikemia lub cukrzyca. Występująca w organizmie reakcja stresowa nierzadko powoduje wzmożoną produkcję cholesterolu i kortyzonu, głównego hormonu stresu.

Konsekwencje spożywania cukru

Naukowcy dostarczają nam niezbitych dowodów na to, że cukier powoduje liczne, niekorzystne skutki zdrowotne, do których należą:

  • Cukrzyca – wraz z gwałtownym wzrostem spożycia cukru przez społeczeństwa zaczęła wzrastać zachorowalność na cukrzycę. Europejskie badania wykazały, że pijąc jedną puszkę napoju dziennie, zwiększamy ryzyko cukrzycy o 29%, bez względu na kalorie, wagę i dietę. Sami Inkinen, sportowiec wytrzymałościowy, stosował dietę niskotłuszczową, która była latami rekomendowana jako zdrowa, do tego trenował wytrzymałościowo 10 godzin tygodniowo, ponadto każdego ranka mierzył glukozę we krwi. Dopiero niedawno dowiedział się, że jego glukoza była na poziomie przedcukrzycowym. Jadł tylko zwykłą owsiankę i batoniki, żadnych ciasteczek czy lodów, a miał stan przedcukrzycowy. Sami jest żywym przykładem na to, że same ćwiczenia nic nie dają, najważniejsza jest dieta!
  • Stłuszczeniowe zapalenie wątroby – związek między cukrem a wątrobą jest znany od wieków. Już starożytni Egipcjanie tuczyli gęsi, ale to Francuzi przypisali sobie foie gras, czyli  pasztet produkowany ze stłuszczonych wątróbek kaczych i gęsich. Jedni i drudzy siłą dokarmiali kaczki i gęsi cukrem lub węglowodanami, otłuszczając im wątroby. Obecnie w wielu krajach zakazano tego niehumanitarnego chowu. Co najbardziej przerażające zamiast tuczyć ptactwo, tuczą nas. Różnica jest taka, że nas nikt nie zmusza do spożywania cukru, sami robimy to z ochotą.
  • Uzależnienie – badania naukowe dobitnie dowodzą, że cukier działa na nasz mózg na takiej samej zasadzie jak heroina, czy kokaina. Każdy, kto próbował odstawić cukier doskonale o tym wie jakie jest to trudne. Osoby będące na detoksie cukrowym doznają nieprzyjemnych objawów odstawiennych, takich jak silne bóle głowy itp.
  • Zahamowanie funkcji odpornościowych organizmu – występująca w organizmie reakcja stresowa po spożyciu cukru powoduje wzmożoną produkcję cholesterolu i kortyzonu. Ten ostatni upośledza funkcje odpornościowe, powodując większą podatność na grypę czy przeziębienie. Jednym z pięciu rodzajów białych krwinek odgrywających główną rolę w układzie odpornościowym człowieka są neutrofile. W 1976 roku przeprowadzono eksperyment, który miał na celu pokazać jak działa cukier na białe krwinki. Okazało się, że spożycie 2 puszek coli, powoduje w ciągu pół godziny po jej wypiciu ograniczenie ich aktywności. Stan ten utrzymuje się przez ok. 5 godzin.
  • Niedobór witamin i minerałów – cukier aby mógł być przyswajany przez organizm potrzebuje mikroelementów, które pobiera z różnych organów ciała. Gdy zasoby tych składników się wyczerpią, zostaje upośledzony metabolizm kwasów tłuszczowych i cholesterolu, czego skutkiem jest otyłość, będąca konsekwencją nadmiernego odkładania się tłuszczu i wysoki poziom cholesterolu.
  • Powstawanie i rozwój nowotworów –  cukier przyczynia się do powstawania nowotworów oraz odżywiania już istniejących w organizmie człowieka. Niemiecki biolog Otto Heinrich Warburg zdobył Nagrodę Nobla w dziedzinie medycyny za odkrycie, że metabolizm guzów złośliwych jest w dużej mierze uzależniony od spożycia glukozy. Kiedy spożywamy cukier lub białą mąkę – substancje odznaczające się wysokim indeksem glikemicznym – poziom glukozy we krwi gwałtownie rośnie, ponieważ organizm natychmiast uwalnia dawkę insuliny po­zwalającą glukozie wniknąć do komórek. Wydzielaniu insuliny towarzyszy uwalnianie innego związku zwanego IGF (insulinopodobny czynnik wzrostu), którego zadaniem jest stymulowanie wzrostu komórek. Obecnie wiadomo już, że nagłe skoki poziomu wydzielania insuliny i IGF nie tylko podsycają wzrost komórek rakowych, lecz także ich zdolność wnikania do sąsiadujących tkanek.
  •  Zakwaszenie organizmu człowieka – organizm po spożyciu silnie zakwaszających substancji (do których należy cukier i cała przetworzona żywność), aby utrzymać równowagę kwasowo-zasadową zużywa rezerwy zasadowe.
  • Rozwój bakterii patogennych i grzybów, cukier jest dla nich doskonałą pożywką, między innymi przyrost Candida jest spowodowany spożyciem dużej ilości produktów zawierających cukier. Także gronkowiec i paciorkowiec.

 

Dlaczego skoro cukier jest tak szkodliwy, wciąż jest promowany

Podam tylko kilka faktów i wypowiedzi naukowców, po których odpowiedzi domyślicie się sami.

Dr Stan Glantz – dyrektor Center for Tobacco Control z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco powiedział, że stan debaty cukrowej przypomina stan debaty tytoniowej w latach 60-tych. Wystarczy spojrzeć na klasyczne reklamy papierosów, w których lekarze palili Camele zapewniając, że to zdrowe dla gardła. Firmy tytoniowe i firmy cukrowe stosują dokładnie te same zagrania. Dr Stan Glantz powiedział, że tytoń i jedzenie odróżnia jedno –  tytoniu nie potrzebujemy, dlatego jego celem jest zniszczenie branży tytoniowej. Natomiast jedzenia potrzebujemy i nie możemy zniszczyć branży żywieniowej. Problem polega na tym, że oferuje nam toksyczne produkty ponieważ zysk na nich jest największy. A celem korporacji jest zwiększanie obrotu. Rozwiązanie musi obejmować branżę żywnościową. Chcemy aby działała. Jednak aby zaczęli negocjować muszą się pogodzić z mniejszym zyskiem, a oni tego nie chcą.

Dr Cristin Kearns wyjaśniła, że dr. Frederick Stare ­ – szef Harwardzkiego Wydziału Dietetyki, od dawna był związany z branżą cukrową, trudno o kogoś bardziej wiarygodnego. Jego Wydział przyjmował pieniądze branży cukrowej od lat 40-tych, były to  znaczne sumy. Głosił, że jedynym problemem zachodniej diety jest to, że Amerykanie jedzą zbyt dużo. Gdyby jedli mniej tłuszczu byli by w lepszej formie. Jednym z pierwszych posunięć branży cukrowej było przygotowanie publikacji pt. "Cukier w diecie człowieka". Zlecili to Starowi, a on zebrał naukowców przekonanych, że problemem jest tłuszcz i cholesterol, żaden z nich nie badał cukru, o wszystko obwiniali tłuszcz. Wydali specjalny dokument, w którym napisali jak odpowiadać na pytania reporterów. Publikacja ta została sfinansowana tzw. nieograniczonym grantem, czyli nieograniczoną dotacją przeznaczoną na konkretny projekt. Sześć miesięcy po wystąpieniu Fredericka Stara przed Kongresem Harwardzka Szkoła Zdrowia Publicznego otrzymała 2 miliony dolarów od Firmy Kellogg.

Kanadyjski szczyt ds. otyłości 2013 rok, któremu przewodził dr. Arya Sharma dyrektor naukowy Kanadyjskiej Sieci Walki z Otyłością był sponsorowany przez McDONALD`S i COCA-COLA. Obowiązkiem Sieci Walki z Otyłością jest udostępnienie mównicy, reszta zależy od sponsora. A oto podejście branży żywieniowej do problemu wagi. Intensywnie reklamują jedzenie a potem każą ćwiczyć i jeść z umiarem. Reklamują przekąskę McFLURRY, która jest kalorycznym odpowiednikiem puszki coca-coli z rozpuszczonym snickersem i 15 łyżeczkami cukru. A jednak nazywają to przekąską, wystarczy przecież potem tylko poćwiczyć, żeby spalić kalorie i po sprawie.

Dr Stan Glantz: "Trzeba wiedzieć na, którym etapie debaty jesteśmy. Problemem nie są dowody naukowe, powoli je zbieramy. Problemem jest wiarygodność ludzi atakujących dowody oraz manipulacja".

Dr Cristin Kearns: "Na początku lat 70-tych próbowano regulować zawartość cukru, co przeraziło branżę. Agencja ds. Żywności i Leków oceniała czy cukier jest bezpieczny. Stowarzyszenie Producentów zadbało aby werdykt był pozytywny".

I na koniec wypowiedź dr R. Lustig’a: " Potrzebujemy nowego modelu biznesu spożywczego, który nagradza firmy postępujące słusznie. Na razie nagradzana jest ilość a nie jakość. Czy możemy substytuować  prawdziwą żywność aby ludzi było na nią stać? Jasne, że tak. Wymagałoby to gruntownych zmian. Branża wciąż by zarabiała. Nie jestem przeciwny zarabianiu, jestem przeciwny zarabianiu na truciu ludzi. Tak robiła branża tytoniowa, tak robi branża żywnościowa. Nie zgadzam się na to”.

Podzielcie się swoimi refleksjami w komentarzu.